woensdag 16 december 2015

DIY | Kerstboom van oude takken.


Ik ga jullie vandaag laten zien hoe je een super leuke kerstboom kan maken die je aan de muur of voor het raam kan hangen! Heel makkelijk maar het neemt wel wat tijd in beslag! De kerstboom gaan we maken van oude takken!

Wat heb je nodig?
- Heel veel takken, ik gebruikte er 14!
- Een takken/snoeischaar
- Touw
- kerstversiering
- en geduld + doorzettingsvermogen ;), nee hoor! Zo moeilijk is het ook weer niet!


Stap 1 :
Het eerste wat je gaat doen is in het bos, de tuin of waar jij ook maar kan ; takken zoeken. Niet te dik maar ook niet te dun, anders buigen ze straks om... je zoekt 1 lange tak, dat je je basis en worde onderkant van je kerstboom deze moet ongeveer 1mtr lang zijn. Dan ga je steeds naar takken zoeken die een klein stukje korter zijn. En dan is de kortste ongeveer 5 tot 10 cm.



Stap 2 :
Als je de takken heb gezocht ga je de zijtakjes nog een beetje afknippen anders ziet het er niet zo netjes uit. Ook ga je even kijken of je de takken nog een beetje moet bijknippen zodat het een echte kerstboom vorm word.



Stap 3 :
Leg alles op volgorde van groot naar klein klaar op de tafel of op de grond (buiten), pak een lang stuk touw, touw wat sterk genoeg is om al die takken te tillen. Ik gebruik touw wat je vaak in de tuin gebruikt. Ik ben de naam even kwijt... Maar het is bruin en kleurt daardoor ook goed bij de takken



Stap 4 :
Eerst heb ik het touw dubbelgevouwen dat, dan heb je het midden vast. Daar heb ik een lusje van gemaakt (zorg dat de 2 uiteinde onder het lusje even lang zijn). Iets onder het lusje ben ik begonnen met het eerste takje knopen. Aan elke tak maak ik 2 knopen, eentje aan de linkerkant en eentje aan de rechterkant (met beide stukken touw 1 knoopje dus). Bij het kleinste stokje zit dat vrij dicht bij elkaar maar hoe groter de tak hoe verder de knoopjes uit elkaar gaan.

Let op dat de tak wel in evenwicht hangt, je wil geen schreven kerstboom. Check dit voor de zekerheid na elke tak die je heb vast gemaakt. Je zal merken dat de boom best snel schreef hangt. Schuif dan de tak iets opzei of verplaats het knoopje iets naar links of naar rechts. Zorg ook dat je de takken niet te dicht op elkaar hangt zorg eigenlijk dat er bijna 5 cm tussen elke tak zit, hier ben ik de fout in gegaan want ik heb er maar 2 cm tussen zitten waardoor het meer op een piramide lijkt en het moet toch echt een kerstboom worden!


De kat kwam er even gezellig bij ;), hij lag een beetje in de weg.... maar ik vond het zo zielig om hem ergens anders neer te leggen want het was wel gezellig :p


Stap 5 :
Als je alle takken heb opgehangen en de boom recht hangt kan je gaan versieren. Ik heb hiervoor 1 kerstslinger gebruikt (met een ijzerdraadje in het midden zodat het goed blijft zitten) en kerst belletjes. In de kleuren turquoise en koper, een mooie combinatie vind ik zelf!




Stap 6 :
Ophangen maar! Je kerstboom is nu helemaal klaar!

Ik hoop dat jullie dit een leuke DIY vonden, normaal zou er deze week een look online komen maar ik had niet zoveel inspiratie voor een mooie look maar wel voor een leuke DIY!

Over 2 weken komt er weer gewoon een look online :)

Liefs Tessa,

2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...